Saltar para o conteúdo
    • Notícias
    • Desporto
    • Televisão
    • Rádio
    • RTP Play
    • RTP Palco
    • Zigzag Play
    • RTP Ensina
    • RTP Arquivos
RTP Açores
  • Informação
  • Legislativas 2025
  • Antena 1 Açores
  • Desporto
  • Programação
  • + RTP Açores
    Contactos

NO AR
Este conteúdo fez parte do "Blogue Comunidades", que se encontra descontinuado. A publicação é da responsabilidade dos seus autores.
Imagem de Celebrar sete anos de  Comunidades com o texto CARMEN MIRANDA: MELLOW NODS — George Monteiro
Comunidades 16 nov, 2014, 18:35

Celebrar sete anos de Comunidades com o texto CARMEN MIRANDA: MELLOW NODS — George Monteiro



Hoje, 25 de fevereiro de 2014, celebra-se o aniversário deste Blog Comunidades.  São 7 anos de trabalho voluntário em prol de  um projeto, representado por 1840 posts e 278 colaboradores.  Um espaço que tem coordenadas geográficas que se remetem a um fundamental componente açoriano cujo imaginário se  regista e privilegia. Um projeto que tem  trazido os mais variados conhecimentos, despertado outros, e apresentado inúmeras presenças e temáticas que abraçam os mais diversos ramos que povoam esse universo cultural. Um projeto que serviu de referência a outros dentro do multimedia RTP Açores.  

Agradecemos a todos os nossos colaboradores, aos nossos leitores assíduos, e nao só. Também queremos deixar uma palavra de agradecimento  a todos quantos nos têm apoiado durante estes sete anos -e sabeis quem sois- e insistido em que não se desistisse de algo que tem permitido ser mensagem que nos enriquece e valoriza, açorianos de cá , de  lá ... do mundo. 

Talvez, esteja próximo o momento de repousar a nossa pena ou o teclado do computador. Estamos convictos que cumprimos a proposta do Comunidades desde a sua criação - "ser um Blog sobre a perspectiva da distância, o olhar de quem vive os Açores radicado na América do Norte, na Europa, no Brasil, ou em qualquer outra região. É escrito por personalidades de referência das nossas comunidades com ligações intensas ao arquipélago dos Açores". 

Celebramos estes 7 anos do Blog Comunidades homenageando os nossos leitores com dois autores que por si só representam o espírito aventureiro e ao mesmo tempo de pertença. 
Um texto inédito de George Monteiro e outro de Eduino de Jesus a quem profundamento agradecemos.

Muito Obrigada e um grande abraço a todos,

Irene Maria F. Blayer e Lélia Pereira Nunes

/Blog Comunidades RTPAcores / 

___________________________________________________




CARMEN MIRANDA: Mellow nods

George Monteiro

      It happened in the mid-1940s. Arriving early for “Confirmation” instructions, we were struck dumb at the sight of Father Moniz, the curate at the church of Nossa Senhora de Fátima. He was seated at the organ, playing and singing away at the top of his voice in obvious imitation of Carmen Miranda’s rendition of the Brazilian Gilberto Gil’s suggestive lyrics “mamãe eu quero, mamãe eu quero, mamãe eu quero mama.” I do not know if the sight of a young Catholic priest in church letting loose on a popular song would have shocked James Mellow, the distinguished American biographer, but I do suspect that the fact that it was a song sung by Carmen Miranda that he had chosen to sing would have grossed him out. What a pity that Mellow, a middlebrow researcher who wrote admiringly about Nathaniel Hawthorne Gertrude Stein, Scott Fitzgerald, and Ernest Hemingway, so superciliously dismisses Carmen Miranda, her art, and her hard-earned fame. For starters, appalled at the artist Joseph Cornell’s interest in popular culture, Mellow laments being exposed to “one of the weaker aspects” of Cornell’s art: “his crushes on a bevy of female stars whom he tended to idolize in his work.” He zeroes in on what he characterizes as Cornell’s campy obsessions, singling out his interest in Carmen Miranda, which began seriously in the late 1930s, shortly after her arrival in the United States. “It is difficult to take seriously his enthusiasm for the Brazilian samba queen,” Mellow writes, “with her clunky platform sandals—as the cultural icon he considered her to be.” What he does not recognize is that Cornell knew something about Carmen Miranda that Brazilians knew all too well: that the diminutive Carmen was a larger-than-life cultural talent, vibrant, alive, ingenious, and electrifying. The nature of that miracle is celebrated in later documentary films that offer accounts of a spectacular career in Rio de Janeiro and throughout all of Brazil, culminating in her departure for the United States and even greater fame, even though no one in Brazil was happy when Hollywood set out to “carioca” Carmen’s persona (shades of “José Carioca,” the cartoon character that Disney created in 1942 for the feature movie Saludos Amigos). But to Cornell’s more incisively imaginative eye, the essential Carmen Miranda gloried in her metamorphoses, ever engaging, electrifying, and aesthetically energizing. As Cornell wrote in 1939, “There is a miracle going on in our midst over here, and it happens every evening and at a matinee or two every week. The name of the miracle is Carmen Miranda.” Not even the most sloppy of caricatures, first in Hollywood, later on television, could extinguish her radiance. Mellow has simply not done his homework, rather shamefully condescending to talk about “tutti-frutti headdresses” and “clunky platform sandals.” It seems that even Mellow has to find an outlet for his condescension, if only to prove that he has a refined taste and thus is capable of discriminating between what is worthwhile and what is banal or beneath contempt. No “campy obsession” for him (Cornell’s sin, as Mellow sees it). In this instance at the least, it goes without saying that Mellow’s narrow within-the-box sort of thinking results in opinionated, huffy rejection. It is said that the philosopher Ludwig Wittgenstein was a keen follower of Carmen’s career. Wittgenstein? Joseph Cornell? Father Moniz? Rather good company, I’d say.

George Monteiro is a lifelong student and teacher of nineteenth- and twentieth-century American literature, contributing to the scholarship on numerous writers, including Edgar Allan Poe, Henry Adams, Henry James, Emily Dickinson, Edith Wharton, Stephen Crane, Ernest Hemingway, F. Scott Fitzgerald, William Faulkner, Robert Frost, T. S. Eliot and Bob Dylan. His latest book is Elizabeth Bishop in Brazil and After: A Poetic Career Transformed (McFarland, 2012). 
RTP Play Promo
PUB
RTP Açores

Siga-nos nas redes sociais

Siga-nos nas redes sociais

  • Aceder ao Facebook da RTP Açores
  • Aceder ao Instagram da RTP Açores

Instale a aplicação RTP Play

  • Descarregar a aplicação RTP Play da Apple Store
  • Descarregar a aplicação RTP Play do Google Play
  • Programação
  • Contactos
Logo RTP RTP
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Youtube
  • flickr
    • NOTÍCIAS

    • DESPORTO

    • TELEVISÃO

    • RÁDIO

    • RTP ARQUIVOS

    • RTP Ensina

    • RTP PLAY

      • EM DIRETO
      • REVER PROGRAMAS
    • CONCURSOS

      • Perguntas frequentes
      • Contactos
    • CONTACTOS

    • Provedora do Telespectador

    • Provedora do Ouvinte

    • ACESSIBILIDADES

    • Satélites

    • A EMPRESA

    • CONSELHO GERAL INDEPENDENTE

    • CONSELHO DE OPINIÃO

    • CONTRATO DE CONCESSÃO DO SERVIÇO PÚBLICO DE RÁDIO E TELEVISÃO

    • RGPD

      • Gestão das definições de Cookies
Política de Privacidade | Política de Cookies | Termos e Condições | Publicidade
© RTP, Rádio e Televisão de Portugal 2025