Saltar para o conteúdo
    • Notícias
    • Desporto
    • Televisão
    • Rádio
    • RTP Play
    • RTP Palco
    • Zigzag Play
    • RTP Ensina
    • RTP Arquivos
RTP Açores
  • Informação
  • Legislativas 2025
  • Antena 1 Açores
  • Desporto
  • Programação
  • + RTP Açores
    Contactos

NO AR
Este conteúdo fez parte do "Blogue Comunidades", que se encontra descontinuado. A publicação é da responsabilidade dos seus autores.
Imagem de DANTE, CARIOCA STYLE – George Monteiro
Comunidades 21 mai, 2014, 14:29

DANTE, CARIOCA STYLE – George Monteiro





Vinicius de Moraes e a Garota de Ipanema,1962.

DANTE, CARIOCA STYLE

George Monteiro

 

One of the more touching sonnets in Dante’s La Vita Nuova expresses the poet’s thoughts as he witnesses the fashion of the way his elusive “mia donna” makes her way, gracefully and independently, down the street before him:

Tanto gentile e tanto onesta pare

            La donna mia quand’ella altrui saluta

            Ch’ogne lingua deven tremando muta,

            E li occhi no l’ardiscon di guardare.

            Ella si va, sentendosi laudare,

            Benignamente d’umiltà vestuta;

            E par che sia una cosa venuta

            Da cielo in terra a miracol mostrare.

            Mostrasi sì piacente a chi la mira,

            Che dà per li occhi una dolcezza al core,

            Che entender no la può chi no la prova;

E par che de la sua labbia si mova

            Un spirito soave pien d’amore;  

            Che va dicendo a l’anima: “Sospira.”

My point is simple, but for those who know the twentieth-century Brazilian poet-songwriter Vinicius de Moraes only as a popular songwriter, and not the cultured, learned, modernist poet that he was in the earlier phase of his artistic career, it may come as a surprise.  Dante’s 1265 lyric-the poet’s soulful take on his “donna mia” as she moves before him-is a prototype for two lyrics by Vinícius-a less-than-sweetly-depressive samba “Quando tu passas por mim” and the celebrated song “A Garota de Ipanema.”  In all three lyrics-Vinicius’ two and the Dantean prototype-the image of the woman (whose own story remains a mystery to us) as she passes before the man serves as an emblem to each poet of the passage of time itself. 

“Quando tu passas por mim” (1953), Vinicius’ first samba, written with Antonio Maria, runs:

Quando tu passas por mim

Por mim passam saudades cruéis

Passam saudades de um tempo

Em que a vida eu vivia à teus pés

Quando tu passas por mim

Passa o tempo e me leva para trás

Leva-me a um tempo sem fim

A um amar onde o amor foi demais

E eu que só fiz te adorar

E de tanto te amar penei mágoas sem fim

Hoje nem olho para trás

Quando tu passas por mim

It is possible, I think, at least in retrospect, to entertain the idea that the vengeful lyrics of this first samba morphed into Vinicius’ more delicately mournful song “A Garota de Ipanema” (1962).

DANTE, CARIOCA STYLE - George Monteiro

The original lyrics of this enormously popular song, written with Antonio Carlos “Tom” Jobim (1927-94), read:

Olha, que coisa mais linda,

Mais cheia de graça

É ela, a menina 

Que vem e que passa

Num doce balanço

Caminho do mar…

Moça do corpo dourado,

Do sol de Ipanema,

O seu balançado

É mais que um poema

É a coisa mais linda

Que eu já vi passar…

Ah, porque estou tão sozinho

Ah, por que tudo é tão triste

Ah, a beleza que existe

A beleza que não é só minha

Que também passa sozinha…

Ah, se ela soubesse

Que quando ela passa,

O mundo sorrindo

Se enche de graça

E fica mais lindo

Por causa do amor…[i]

It is pleasing to think that Vinicius himself was aware of the Dantean predecessor to his own tender tribute to the lovely girl who so touches him as she walks to the beach.[ii]



 

[i] O Operário em Construção e Outros Poemas, ed. Sérgio Buarque de Holanda [Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1979], p. 108.

[ii] In Elizabeth Bishop in Brazil and After: A Poetic Career Transformed (Jefferson, North Carolina, and London: McFarland, 2012), I discuss how Bishop’s “Pink Dog,” a posthumously published poem critical of Rio de Janeiro, can be traced back to Dante by way of Vinícius’ “A Garota de Ipanema” (pp. 79-80).

Foto 2. – Nesta esquina e neste bar nasceu a Garota de Ipanema. Hoje,rua Vinicius de Moraes.

________________________________

George Monteiro is Professor Emeritus of English and Portuguese and Brazilian Studies, Brown University, and he continues as Adjunct Professor of Portuguese Studies at the same university. He served as Fulbright lecturer in American Literature in Brazil–Sao Paulo and Bahia–Ecuador and Argentina; and as Visiting Professor in UFMG in Belo Horizonte. In 2007 he served as Helio and Amelia Pedroso / Luso-American Foundation Professor of Portuguese, University of Massachusetts Dartmouth. Among his recent books are Stephen Crane’s Blue Badge of Courage, Fernando Pessoa and Nineteenth-Century Anglo-American Literature, The Presence of Pessoa, The Presence of Camões, and Conversations with Elizabeth Bishop and Critical Essays on Ernest Hemingway’s A Farewell to Arms. Among his translations are Iberian Poems by Miguel Torga, A Man Smiles at Death with Half a Face by José Rodrigues Miguéis, Self-Analysis and Thirty Other Poems by Fernando Pessoa, and In Crete, with the Minotaur, and Other Poems by Jorge de Sena. He has also published two collections of poems, The Coffee Exchange and Double Weaver’s Knot.

 

 

 

This posting was first  published here on February 15, 2013.

 

 

RTP Play Promo
PUB
RTP Açores

Siga-nos nas redes sociais

Siga-nos nas redes sociais

  • Aceder ao Facebook da RTP Açores
  • Aceder ao Instagram da RTP Açores

Instale a aplicação RTP Play

  • Descarregar a aplicação RTP Play da Apple Store
  • Descarregar a aplicação RTP Play do Google Play
  • Programação
  • Contactos
Logo RTP RTP
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Youtube
  • flickr
    • NOTÍCIAS

    • DESPORTO

    • TELEVISÃO

    • RÁDIO

    • RTP ARQUIVOS

    • RTP Ensina

    • RTP PLAY

      • EM DIRETO
      • REVER PROGRAMAS
    • CONCURSOS

      • Perguntas frequentes
      • Contactos
    • CONTACTOS

    • Provedora do Telespectador

    • Provedora do Ouvinte

    • ACESSIBILIDADES

    • Satélites

    • A EMPRESA

    • CONSELHO GERAL INDEPENDENTE

    • CONSELHO DE OPINIÃO

    • CONTRATO DE CONCESSÃO DO SERVIÇO PÚBLICO DE RÁDIO E TELEVISÃO

    • RGPD

      • Gestão das definições de Cookies
Política de Privacidade | Política de Cookies | Termos e Condições | Publicidade
© RTP, Rádio e Televisão de Portugal 2025